Algemene voorwaarden

Artikel 1. Kennisname, tegenstelbaarheid en wijzigingen in de Voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door UCD verleende Diensten, zowel van voorbereidende als van uitvoerende aard. Partijen verklaren gezamenlijk akkoord te gaan dat enkel deze algemene voorwaarden van toepassing zijn. Bij tegenstrijdigheden tussen de algemene voorwaarden van UCD en deze van de Klant primeren de algemene voorwaarden van UCD.

Deze algemene voorwaarden kunnen door UCD worden gewijzigd of bijgewerkt. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het moment van de kennisgeving aan de Klant, tenzij in onderling overleg hiervan wordt afgeweken.

Artikel 2. Definities

UCD: Ultimate Car Detailing, met zetel gevestigd te Kieleberg 4L, 3740 Bilzen, ingeschreven bij de kruispuntenbank van Ondernemingen onder het nummer 0788.173.597.

Klant: de natuurlijke of rechtspersoon die gebruik maakt van de diensten van UCD, dan wel gesprekken voert met het oog op het gebruiken van de diensten van UCD.

Diensten: De totaliteit van alle werkzaamheden (aanbrengen PPF, keramische coatings, reinigingen, …) die door UCD ten voordele van de Klant worden verricht.

Inspanningsverbintenis: een verbintenis die UCD met alle zorg en als een normaal voorzichtig en redelijk persoon zal uitvoeren, zonder hierbij een bepaald resultaat te garanderen.

Overeenkomst: de overeenkomst  tussen UCD en de Klant, waarbij UCD zich ertoe verbindt om, tegen betaling van een vaste of variabele prijs bepaalde diensten te leveren.

Artikel 3. Afspraken en Boekingen

Afspraken inboeken

UCD levert enkel diensten op ingeplande afspraakmomenten, die door de Klant worden geboekt en bevestigd. UCD behoudt zich het recht voor om afspraken te annuleren of te wijzigen als gevolg van onvoorziene omstandigheden zoals o.m. (niet-limitatief) slechte weersomstandigheden, stakingen, technische problemen, stockbreuk,….

Uitvoeringstermijn Diensten

De door UCD vooropgestelde uitvoeringstermijn van de overeengekomen Diensten zijn steeds indicatief, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Zaterdagen, zondagen wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen, weerverletdagen, enz. tellen niet mee. De tijdelijke onderbreking van de diensten wegens overmacht brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding een verlenging van de oorspronkelijk bepaalde uitvoeringstermijn met zich mee, met een periode gelijk aan de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijdspanne die nodig is om de Diensten weer op te starten.

Annulering Diensten en vergoeding

Kosteloze annulering van een ingeboekte afspraak door de Klant kan uiterlijk 48 uur voor deze afspraak gebeuren. Wanneer de Klant laattijdig annuleert heeft UCD het recht een vergoeding van 10% van de totaalprijs van de opdracht aan de Klant aan te rekenen. Wanneer de Klant de afspraak niet annuleert en niet opdaagt (no-show), heeft UCD het recht een vergoeding van 25% van de totaalprijs van de opdracht aan de Klant aan te rekenen.

 

Artikel 4. Prijzen en Betalingsmodaliteiten

Prijs

UCD bepaalt haar prijzen op basis van o.m. het type voertuig, de door de Klant gewenste diensten, de staat van het voertuig, …

Tenzij tussen partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, hebben de prijsopgaves en offertes van UCD een geldigheidsduur van 30  kalenderdagen.

De Overeenkomst komt tot stand wanneer de Klant UCD schriftelijk in kennis stelt van zijn akkoord met opgestelde offerte, dan wel wanneer de door de Klant geplaatste bestelling  aan UCD kenbaar is gemaakt en UCD deze heeft aanvaard, dan wel wanneer de klant zijn wagen aanbiedt aan UCD m.o.o. het uitvoeren van de Diensten en UCD deze wagen aanvaardt.

De prijzen van de Diensten worden enkel uitgedrukt in EURO, waarbij deze prijzen excl. 21% BTW zijn. Het bedrag van de BTW wordt berekend en meegedeeld bij iedere prijsopgave/offerte.

Betalingsmodaliteiten

De facturen van UCD zijn betaalbaar binnen de 14 kalenderdagen volgend op deze factuur, tenzij op de factuur een ruimere betaaltermijn is voorzien. Eventuele betwisting van een factuur moet door de Klant binnen de oorspronkelijke vervaltermijn van de factuur per aangetekende zending aan UCD worden bezorgd. De Klant zal de redenen van het factuurprotest omstandig motiveren aan UCD. Bij gebreke hiervan zal de Klant deze factuur niet meer kunnen betwisten en wordt de factuur  geacht te zijn aanvaard.

Bij terechte opmerkingen van de Klant past UCD de factuur desgevallend aan. Er zal alsdan een nieuwe betaaltermijn die gelijk is aan de oorspronkelijke betaaltermijn aanvatten, startende de dag na de dag van de ontvangst van de aangepaste factuur door de Klant.

Wanneer de Klant (onderneming) nalaat om een factuur uiterlijk op de vervaldag te betalen, maakt UCD zonder ingebrekestelling, vanaf de vervaldag van de factuur aanspraak op (i) een verwijlinterest cf. artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, en daarboven op (ii) een forfaitaire schadevergoeding, berekend als 10% van het factuurbedrag met een minimum schadevergoeding van [250] EUR (exclusief btw) indien de Klant kwalificeert als onderneming, of overeenkomstig artikel XIX.4, eerste lid, 2° Wetboek Economisch Recht indien de Klant een  consument is. In dit laatste geval, zal UCD pas aanspraak maken op de verwijlinterest en schadevergoeding na het verstrijken van een periode van veertien dagen na het versturen van een eerste schriftelijke en kosteloze herinnering, die ingaat, ofschoon op de derde werkdag na verzending van de betaalherinnering per brief, ofschoon op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de betaalherinnering per elektronische wijze is verstuurd.

Indien er meerdere Klanten of betalers zijn voor een bepaalde dienst, zijn deze Klanten of betalers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de vergoedingen.

Retentierecht

 

Indien de Klant in gebreke blijft om de openstaande facturen van UCD te betalen, behoudt UCD zich het recht om het voertuig van de Klant pas vrij te geven nadat de Klant alle openstaande facturen volledig heeft betaald, inclusief eventuele bijkomende kosten en intresten.

Niettegenstaande de uitoefening van dit retentierecht zijn alle risico’s (o.m. voor verlies, diefstal en vernietiging of beschadiging) verbonden aan deze retentie exclusief voor rekening van de Klant.

Artikel 5. Garantiebepaling

UCD biedt garantie op de duurzaamheid en kwaliteit van aangebrachte PPF en keramische coatings onder dezelfde voorwaarden en specificaties als de fabrikant (Gyeon-garantieprogramma, te raadplegen op https://gyeonservices.com/en/warranty-main-10-ance-rules).  Deze garantie wordt slechts verleend en blijft  slechts van toepassing voor zover de Klant de voorgeschreven juiste zorg en correcte onderhoudstechnieken bij de behandeling van het voertuig toepast.

De Klant zal binnen de 14 kalenderdagen na ontdekking van tekortkomingen aan deze materialen UCD contacteren en een afspraak inplannen. Partijen onderzoeken gezamenlijk de oorzaak van het gebrek. Bij aanhoudende onenigheid over de oorzaak van het gebrek heeft UCD het recht om een tegensprekelijke expertise te laten uitvoeren. De kosten van deze expertise worden gedragen door de in het ongelijk gestelde partij.

Laattijdige melding van een gebrek in de zaak houdt een erkenning van nalatigheid in hoofde van de Klant in, dit gebrek is aldus niet langer gedekt onder deze garantie. Schade als gevolg van niet-correcte behandeling van het voertuig door de Klant of enige andere schade dan dewelke door de Diensten van UCD ontstaan is, wordt niet gedekt door de garantie.

Artikel 6. AANSPRAKELIJKHEID UCD

6.1. UCD is niet verantwoordelijkheid voor schade aan het voertuig van de Klant, zowel tijdens als na de uitvoering van de Diensten, tenzij deze schade het rechtstreekse gevolg is van grove nalatigheid bij de uitvoering van deze Diensten. De buitencontractuele aansprakelijkheid van UCD en haar hulppersonen is steeds uitgesloten.

UCD zal zich inspannen om het voertuig te beschermen tegen schade tijdens de uitvoering van de overeengekomen Diensten. De Klant erkent echter dat er altijd een inherent risico verbonden is aan auto-detailing. UCD is enkel verantwoordelijk wanneer de waarde van de schade aan het voertuig van de Klant bij uitvoering van de Diensten minstens 1.250,00 EUR overstijgt.

De aansprakelijkheid van UCD voor tekortkomingen in de Overeenkomst kan alleen worden vastgesteld als de Klant de Dienstverlener binnen 14 kalenderdagen na het ontdekken van het gebrek schriftelijk in gebreke stelt. De Dienstverlener moet een redelijke termijn krijgen om het probleem op te lossen.

De ingebrekestelling moet de tekortkoming gedetailleerd beschrijven, zodat UCD adequaat kan reageren. De aansprakelijkheid van UCD is beperkt tot wat in de Overeenkomst is overeengekomen en waartoe zij is gedekt door de relevante verzekeringen. Voor gebreken in de uitvoering van de Diensten is de aansprakelijkheid van UCD bovendien beperkt tot het factuurbedrag van de betreffende Diensten, met een absolute maximumlimiet van 2.000,00 EUR

6.2. UCD zal zich inspannen om alle redelijke maatregelen te nemen ter bescherming van het voertuig van de Klant, maar kan geen garanties bieden met betrekking tot het behalen van specifieke resultaten. In geen geval is de overhandiging van het voertuig aan UCD een vorm van bewaargeving of bewaarneming. UCD wijst expliciet alle aansprakelijkheid in die zin af. UCD is niet aansprakelijk voor o.m. schade veroorzaakt door derden, natuurrampen, instorting van het gebouw, diefstal, vandalisme of andere gebeurtenissen buiten de controle van UCD.

Artikel 7. verplichtingen KLANT

7.1. De Klant overhandigt het voertuig tijdig, op de afgesproken locatie, leeggemaakt en toegankelijk aan UCD. De Klant is hierbij exclusief verantwoordelijk voor het verwijderen van persoonlijke eigendommen en waardevolle voorwerpen uit het voertuig, alvorens de Diensten worden uitgevoerd.

Indien UCD het voertuig zelf moet leegmaken, rekent zij hiervoor een forfaitaire vergoeding van 200 EUR excl. BTW  aan bij de Klant. UCD is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor beschadiging of verlies van deze voorwerpen. UCD zal alle redelijke inspanningen leveren om deze goederen te bewaren, zonder hierbij enig resultaat te garanderen.

7.2.   De Klant is verplicht om haar voertuig binnen vijf (5) kalenderdagen na ontvangst van het bericht van UCD betreffende het afwerken van de Diensten op te halen. Vanaf de zesde (6e) kalenderdag na ontvangst van dit bericht is de Klant een stallingsvergoeding van 25 EUR excl. BTW per begonnen kalenderdag aan UCD verschuldigd.

Artikel 8. Foto- en Video Release

De Klant geeft toestemming aan UCD om foto’s en video’s van het behandelde voertuig te gebruiken voor promotionele doeleinden, waaronder sociale media, website en advertenties.

Alle foto’s, video’s, logo’s of enige andere met intellectuele eigendomsrechten beschermde producties van UCD (o.m. gepubliceerd op de website van UCD), evenals de auteursrechten hiertoe, zijn exclusief eigendom van UCD. De Klant kan hiertoe generlei aanspraak maken of vergoeding vragen. Reproductie van de inhoud, geheel of gedeeltelijk, voor commerciële, sociale of non-profitdoeleinden is verboden zonder toestemming van UCD.

Artikel 9. Toepasselijk Recht

Alle Overeenkomsten tussen de partijen wordt exclusief beheerst en moet geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgisch recht.

Alle geschillen m.b.t. de totstandkoming, geldigheid, interpretatie of uitvoering van de Overeenkomst zullen uitsluitend worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement te Limburg, afdeling Tongeren.

 

 

Technische voorwaarden Paint Protection Film

 

ARTIKEL 1. Uitdrogen van de film

 

Paint Protection Film (PPF) heeft 3 tot 4 weken nodig om volledig te drogen. De Klant mag het voertuig gedurende de eerste 14 dagen na  aanbreng van de PPF niet wassen. Beperkte tekenen van water onder de folie is gebruikelijk. Raak deze druppels niet aan, ze verdampen automatisch. Wanneer de PPF helemaal gedroogd is kunnen resterende luchtbellen door UCD worden verwijderd. Indien bovenvermelde instructies niet strikt worden gevolgd, ontheft dit UCD van elke aansprakelijkheid hieromtrent.

aRTIKEL 2. Garantie

 

UCD biedt op haar PPF een garantie van 10 jaar tegen (i) vergeling, (ii) barsten en (iii) vervaging. Deze garantie vervalt in geval van slecht gebruik of onderhoud door de Klant van de PPF door o.m. te dicht bij het voertuig te komen met een hogedrukreiniger, de folie doorsnijden/optillen, het voertuig in een automatische autowasstraat laten poetsen, ongevallen of schade door vuil, ….

De PPF beschermt tegen de meeste steenslag, doch wanneer een scherp of voldoende groot object met een hoge snelheid tegen de wagen botst, kan deze de PPF beschadigen. Dit is onvermijdelijk voor ieder type heldere folie, zelfs de dikste. Deze omstandigheden worden niet onder de garantie gedekt.

ARTIKEL 3. Bestaande coatings

 

Het voertuig mag geen bestaande keramische coating op de lak hebben. In tegengesteld geval (aanwezigheid werkende coating) zal UCD bij wijze van inspanningsverbintenis alle redelijke en nuttige maatregelen treffen om de bestaande coating te verwijderen. UCD garandeert echter niet dat de coating op alle plaatsen kan worden verwijderd. UCD gebruikt op verzoek en ondubbelzinnig aanvaarde risico van de Klant speciale voorbereidingssprays en polijstmiddelen om door de dealer aangebrachte (of andere) keramische coatings te verwijderen. Eventuele beschadigingen zijn niet voor rekening van UCD.

ARTIKEL 4. Bestaande steenslag

De Klant aanvaardt dat bestaande steenslag of andere onvolkomenheden in de PPF steeds zichtbaar zullen blijven  wanneer UCD nieuwe PPF aanbrengt. UCD zal bij wijze van inspanningsverbintenis alle redelijke en nuttige maatregelen treffen om de negatieve uitstraling van steenslag onder PPF te verminderen, zonder hierbij resultaat te garanderen. Aanwezigheid van steenslag hangt af van een veelheid aan factoren: leeftijd wagen, kleur, eerdere behandelingen, …

ARTIKEL 5. Computer Software/Aangepast plotten

 

UCD brengt de meeste PPF aan met op voorhand uitgeplotte delen, dit om snijschade te voorkomen. Als gevolg hiervan kunnen er op bepaalde plaatsen licht blootgestelde randen resteren. De Klant erkent en begrijpt dat dit onvermijdelijk is en aanvaardt het risico hiertoe. Aanwezigheid van zichtbare blootgestelde randen hangt af van een veelheid aan factoren: kleur afwerking voertuig, complexiteit carrosserielijn, …..

De Klant begrijpt dat vuil zich kan opstapelen op de naad van de wagen. De Klant begrijpt dat dit vuil zorgvuldig moet worden verwijderd, bijvoorbeeld met een kleine borstel (tandenborstel). Keramische coatings zullen het reinigen vergemakkelijken.

UCD zal alle redelijke en nodige stappen ondernemen om de folie zo goed mogelijk uit te lijnen met de randen van de panelen, echter is het soms toch mogelijk om een minimale afwijking te hebben aangezien het plaatsen van deze folie een zeer ingewikkeld en fragiel proces is. De Klant aanvaardt hiertoe het risico.

ARTIKEL 6. Verwijderen van emblemen en sierlijsten

 

De Klant aanvaardt dat UCD bij bepaalde installaties emblemen of andere delen van de wagen moet verwijderen om de beste PPF afwerking te verkrijgen. Bij het aanbrengen van een PPF op de motorkap moet UCD regelmatig het embleem van de motorkap verwijderen. De Klant erkent en aanvaardt de kosten van de vervanging van het embleem te dragen. UCD zal de Klant steeds waarschuwen, informeren en om goedkeuring verzoeken alvorens het embleem te verwijderen.

ARTIKEL 7. Onvolkomenheden

UCD streeft naar perfectie in alle installaties, maar door de aard van het bedekken van een geheel voertuig met een zelfklevende folie kan de Klant enige mate van stof, verontreiniging of ander vuil onder de PPF zien. UCD neemt alle mogelijke voorzorgsmaatregelen (o.m. geavanceerde installatietechnieken, ISO7 Cleanroom, …) om een zo goed mogelijke installatie te realiseren, de Klant erkent dat UCD hiertoe geen resultaat kan garanderen. De Klant erkent en aanvaardt dat hoe ouder het voertuig is, hoe waarschijnlijker het is dat er vuil verborgen zit op moeilijk bereikbare plaatsen zonder volledige demontage van het voertuig (wat UCD niet doet). Dit verhoogt de kans op de aanwezigheid van meer stofdeeltjes onder de PPF.

ARTIKEL 8. Niet-fabriekslak

 

UCD kan niet aansprakelijk worden gesteld voor behandelingen op niet originele fabriekslak.  UCD engageert zich  om vast te stellen of een voertuig opnieuw is gespoten hierover naar best vermogen de Klant in te lichten alvorens de behandeling te starten of te hervatten.

ARTIKEL 9. Ongeschikte oppervlakken voor PPF

De Klant erkent en aanvaardt dat bepaalde oppervlakken niet geschikt zijn voor PPF-behandeling (bvb. getextureerde oppervlakken, grille- of nep-chroomstukken, …). UCD zal de Klant informeren welke oppervlakken van het voertuig niet behandeld kunnen worden. De Klant erkent en aanvaardt dat deze oppervlakken niet kunnen worden behandeld, UCD draagt geen enkele verantwoordelijkheid hiertoe.

ARTIKEL 10. Opkrullen

De Klant erkent en aanvaardt dat het PPF materiaal enkele weken na de behandeling eventuele opkrullingen kan vertonen. Deze opkrulling is inherent aan de aard van het materiaal zelf. De Klant zal UCD informeren over deze eventuele opkrullingen en een navolgende afspraak inboeken, zodat UCD  deze oppervlakken kan bijsnijden.

ARTIKEL 11. Relief cuts

De Klant erkent en aanvaardt dat er op bepaalde plaatsen enkele ‘relief cuts’ aanwezig kunnen zijn. Het is inherent aan de aard van het materiaal dat PPF over bepaalde oppervlakken van het voertuig door de dikte van de film niet of amper buigt of rekt. UCD onderneemt alle redelijke en nuttige inspanningen (snijden van patronen met de computer, toepassen parameters computer, …) om het gebruik van relief cuts te vermijden, zonder hierbij een resultaat in die zin te garanderen. De Klant erkent en aanvaardt dat UCD eventuele relief cuts zal toepassen, UCD draagt geen enkele verantwoordelijk hiertoe..

ARTIKEL 12. Terugbetalingen

In geval van onvolkomenheden met betrekking tot de plaatsing van de PPF of andere materialen, zal UCD in geval van ernstige tekortkomingen, de betreffende materialen vervangen. Restitutie wordt niet verleend. Het herstel zal steeds en enkel worden uitgevoerd in natura.